onsdag 5 december 2012

Tomten är vaken - Astrid Lindgren

Tomten är vaken (inbunden)
Bild: Bokus
När jag först började läsa boken för min 4-åring tyckte jag att jag kände igen texten, och visst var det så att Astrid Lindgren har skrivit om texten på Viktor Rydbergs klassiska saga Tomten till en mer barnvänlig text.

För mig som är van vid den klassiska versionen så har det tagit några gånger att vänja sig vid den här texten. Jag tycker mycket om Tomten av Viktor Rydberg och det var svårt för mig att ta till mig Astrid Lindgrens omskrivning. Min 4-åring däremot lyssnar gärna och tittar på bilderna som Kitty Crowther gjort till texten. Det är verkligen en förenklad version av dikten, men en som barn kan ta till sig. Ibland har jag dock svårt att läsa den för jag vill rimma på samma sätt som orginaldikten rimmar och då snubblar jag på orden. Men som sagt efter att ha läst den några gånger så kan även jag som är van vid den klassiska versionen ta till mig den här sagan och uppskatta text och bild. Min 4-åring han tycker om sagan och vill höra den varje kväll.

Provläs den och gör din egen bedömning!

Här kan du läsa mer om bakgrunden till boken: Rabén & Sjögren

//Linda

Inga kommentarer: