torsdag 20 mars 2014

Jag är ju så jävla easy going

Bok: Jag är ju så jävla easy going Bild: Bokus
Bild: Bokus
Joanna har det sannerligen inte lätt just nu. Hennes pappa är djupt deprimerad och tillbringar dagarna framför meningslösa frågesporter på TV, hennes mamma vill så hemskt gärna vara författare men får aldrig något förlag att vilja ge ut det hon skriver. Ingen av föräldrarna har tid eller ork för sin dotter.

Själv har Joanna diagnosen ADHD som hålls någorlunda i schack med medicin. När familjens pengar helt tagit slut, tycker hennes mamma att hon kan ta en paus ifrån medicinen. Joanna blir livrädd, hon vet hur det då blir med "kaoset i huvudet". I sin jakt på pengar hamnar hon i en galen, mycket farlig situation, där både droger och kriminella ingår.Bok: Jag är ju så jävla easy going Bild: Bokus

Det här låter ju för sorgligt och allvarligt, och visst är detta en bok med mycket sorg och allvar. Men det är också en väldigt rolig bok med ett härligt språk. Joanna är en rolig person att följa, trots allt tokigt hon hittar på. Tonårsjargongen är fångad på pricken, tycker jag, här blandas avancerat språk med slang och engelska på ett fantastiskt sätt.

Som tur är finns Audrey också "som får nervtrådar att tränga ut från Joannas hjärta, rakt ut genom bröstet".
Författaren heter Jenny Jägerfeld och hon fick Augustpriset för sin första bok 2010 Här ligger jag och blöder.

Ännu en bok från Gilla böcker, mitt favoritförlag just nu :-)

Titel: Jag är ju så jävla easy going
Författare: Jenny Jägerfeld

/Matilda

Inga kommentarer: