torsdag 10 juli 2014

Feelgood för barn!


Mitt lyckliga liv (inbunden)Vill tipsa om de tre böckerna om Dunne - riktig mysläsning för barn i 6-7-8-årsåldern*, att läsa själv eller tillsammans med någon vuxen. I böckerna får vi följa Dunne under hennes första år i skolan. Dunne är sååå lycklig när hon äntligen får börja, det är så mycket roligt och hon får en ny kompis. Det enda tråkiga är att de inte får några läxor...

Sedan blir det lite jobbigare, Ella Frida ska flytta till Norrköping, men tack vare kloka och förstående vuxna (pappa, mormor, morfar och fröken) så blir det ändå ganska bra mitt i allt det sorgliga. I den senaste boken, utkommen nu i vår, blir det också allvar och oro, när Dunnes pappa råkar ut för en olycka. Ändå är det lycklig som Dunne oftast är.

Mitt hjärta hoppar och skrattar (inbunden)Det är det jag gillar med böckerna, lycka och sorg om vartannat, precis som livet. Rose Lagercrantz skriver verkligen "träffsäkert om stora känslor ur ett barnperspektiv" som det står på bokens baksida. Jag gillar också bilderna av Eva Eriksson, många, minst en bild på varje uppslag, och fulla med känslor.

Böckerna kan läsas fristående, men bäst är de givetvis i följd.Sist jag var som lyckligast (kartonnage)

Titel: Mitt lyckliga liv
Titel: Mitt hjärta hoppar och skrattar
Titel: Sist jag var som lyckligast
Författare: Rose Lagercrantz
Illustratör: Eva Eriksson

*Åldersangivelsen behöver kanske inte tas på allvar. Elvaåringen hemma högg direkt den tredje boken och sträckläste den på en kväll (vi hade ju läst bok 1 och 2 ihop för några år sedan...).

/Matilda

Inga kommentarer: