torsdag 29 januari 2015

Fossum gör det igen!

Helveteselden (inbunden)
Bild: Bokus
Karin Fossum är en av mina favoritdeckarförfattare och nu har hon äntligen gett ut en ny bok, Helveteselden. Jag tycker att Karin Fossum generellt håller en hög standard på sina deckare. Hon ger de läsare det de förväntar sig och så även i denna bok. Jag tror nästan detta är en av hennes bästa!

Det är en väldigt tragisk historia som i de flesta Fossum-böcker. En mamma och hennes femårige son hittas brutalt knivmördade i en husvagn i närheten av en bondgård. Läsaren får sedan följa händelserna innan och efter morden och en  sorglig historia beskrivs där läsaren får lära känna två ensamma mammor med sina söner. Båda familjerna lever i en slags misär på olika sätt. Personporträtten som målas upp gör att man verkligen lever sig in i berättelsen och  jag sträckläste den från första till sista sidan och fällde även några tårar under läsningen.

Har man inte läst Karin Fossum tidigare så kan man gott och väl börja med att läsa denna bok även om det är samma poliser det handlar om så har de inte en så framträdande roll här utan kan gott och väl läsa denna deckare som en fristående bok utan att ha läst något innan av Fossum.

En mycket bra deckare som jag gärna rekommenderar!

/Linda

Inga kommentarer: