torsdag 5 november 2015

Katitzi - välkommen nyutgivning

Katitzi ; Katitzi och Swing
Bild: Adlibris
Böckerna om Katitzi, den romska flickan som växte upp i Sverige under 30- och 40-talen, tillhör några av mina starkaste läsminnen från barndomen. Nu ges de ut på nytt, 13 böcker kommer att bli 6 delar. Jag har just läst den första som innehåller böckerna Katitzi & Katitzi och Swing.

Böckerna har varsamt redigerats, som det heter, man har ersatt ordet zigenare med rom, när Katitzi och hennes familj själva talar om romer, men annars behållit benämningen zigenare. Boken inleds med ett förord av Angelica, Katarina Taikons dotter.

Det här var viktig läsning för mig som barn. Jag minns hur upprörd jag var över hur Katitzi och hennes familj blev behandlade. Det är nästan ännu viktigare läsning idag - borde vara obligatorisk högläsning på mellanstadiet!

Katitizi är bara sju år när berättelsen börjar, men böckerna passar också för lite äldre barn. Särskilt om man vill kunna läsa vidare i serien. Bok 2, Katitzi i ormgropen & Katitzi rymmer, är under inköp hit till biblioteket, och finns snart att låna.

"Jag säger inget som inte står inskrivet i FN:s stadgar. Jag har inte kläckt de geniala idéerna om mänskliga rättigheter. Jag vill bara att alla människor ska behandlas lika." Katarina Taikons ord avslutar boken.

Titel: Katitzi & Katitzi och Swing
Författare: Katarina Taikon
Illustrationer: Joanna Hellgren

/Matilda

Inga kommentarer: