torsdag 9 april 2015

Flickan från långt borta

Flickan från långt borta (inbunden)En bilderbok som känns ända in i själen, är den mening som kommer i mitt huvud när jag ska beskriva den här boken. Flickan från långt borta med text av Annika Thor och bilder av Maria Jönsson. Vad jag vet är detta Annika Thors första bilderbok. Ni vet, Annika Thor, som tidigare skrivit ungdomsböckerna om Steffie och Nellie i En ö i havet-serien, och den fantastiska vuxenromanen Om inte nu så när.

Som ni förstår är det med positiv förväntan som jag öppnar boken. Jag blir inte besviken. Bilderna suger tag i en direkt. Mycket vitt, grått och färglöst, men så den lilla rödklädda varelsen som vandrar mitt i ödsligheten. Vem är hon och varför är hon så ensam i den mörka vinternatten?

"Det var kväll när hon kom" börjar boken om flickan som knackar på den lilla stugan. Varmt, ensamt och skönt har hon det, den Gråa som bor där. "Ingen skulle komma och störa". När det knackar för tredje gången öppnar hon dörren och släpper in flickan. Mycket motvilligt låter den Gråa flickan stanna en stund "bara i natt då ... sen måste du gå"."

Sakta och nästan när det är för sent inser den Gråa vad som håller på att hända och att hon måste göra något. Mer säger jag inte - läs den!

Boken kan läsas på flera plan. Som en uppmaning till tolerans och acceptans, att våga ta emot det som först verkar främmande och skrämmande. Som en uppmaning till medmänsklighet och empati. Som en uppmaning att våga förändra. Och så för att det är en så fruktansvärt vacker berättelse i både bild och ord.

Titel: Flickan från långt borta
Författare: Annika Thor
Illustratör: Maria Jönsson

/Matilda

Inga kommentarer: