torsdag 21 november 2013

Är det så här vi behandlar våra barn?

Hur barnen tog makten (inbunden)
Bild: Bokus

Hur barnen tog makten
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Den väcker så många olika reaktioner beroende på vad som avhandlas! Den får mig att ömsom skratta och ömsom förfäras över hur Eberhard framställer barn och föräldrar av idag. Men jag kan inte påstå något annat än att det är uppfriskande när invanda begrepp blir ifrågasatta.

För att belysa spännvidden i boken följer här några exempel på rubriker - Den perfekta föräldern, Kasta ut föräldrarna med badvattnet, Hur stannar man en Bobby Car?, Dagisgenerationens förfall? och Köp lycka för pengar

Många är provokativt formulerade och meningen med hela framställningen föreställer jag mig är att man ska tänka till, både på hur man själv gör och varför samt vilka signaler samhället egentligen skickar. Så fungerar i alla fall Hur barnen tog makten för mig!
Författare: David Eberhard

Hör David Ebehard själv prata om sin bok i  P1 Morgon

// Katarina

Inga kommentarer: