tisdag 7 januari 2014

En varm vinter - i Australien

Artonåriga Alex ska egentligen snart börja trean på gymnasiet. Hon har alltid skött sig och varit en duktig tjej, men plötsligt får hon bara nog av livet hemma. Nog av föräldrarna som nyss skilt sig, pappan som stuckit till Egypten med nya flickvännen och mamman som är i Indien på yogakurs. Alex tar körkortspengarna och köper  en flygbiljett till Australien. På köksbordet lägger hon en lapp:
Jag har åkt till Australien för att finna mig själv. Jag ska lära mig surfa. Vi kanske ses.
Hon berättar inte för någon, inte ens för bästa kompisen eller mormor, att hon far iväg. Det blir en händelserik resa. Hon jobbar på sockerrörsplantage i bushen, hamnar i en skogsbrand och går på surfkurs på Bali. Nog hittar hon sig själv också, kanske, och hon blir kär.
En varm vinter av Christina Wahldén Bild: Bokus
Framför allt är boken en kärleksförklaring till Australien. Kan man vara kär i ett helt land? frågar sig Alex, och svarar själv: Ja, jag tror faktiskt det. Jag är kär i både Ed och Australien. Så är det.
Jag gillar den här boken skarpt - och jag vet varför - igenkänning! Så här var det för mig för en sådär 20-25 år sedan - och landet var inte Australien, utan Japan :-)
En bok för ungdomar och vuxna - alla som drömmer om att resa!
Författare: Christina Wahldén
Titel: En varm vinter
/Matilda

Inga kommentarer: