måndag 20 januari 2014

Heltäckande bok om hästar!


Hästen - Beteende utfodring fysiologi anatomi
Hästen : beteende, utfodring, fysiologi, anatomi (inbunden)
Bild: bokus
Jag är ingen hästmänniska. Men jag har levt med en nu vuxen dotters hästintresse en stor del av mitt liv. Mängder av hästkläder och alla tänkbara tillbehör har införskaffats och växts ur. Vi skaffade häst när hon var 14 år eller rättare sagt, vi fick höra om en häst, en travare som inte sprang in några pengar och som nu skulle slaktas fyra år gammal. Den var till salu för ett mycket billigt pris. Mormor vidtalades. Ni förstår nog hur det gick. Hästen mår alldeles utmärkt och har så gjort i många år. Dock vill han när tillfälle ges gärna trava. Till slut, inte direkt mot min vilja, har jag blivit intresserad. När jag får syn på en ny hästbok är det något inom mig som gör att jag kommer att titta närmare på den, vad man tar upp, vad som sägs vara viktigt och vilken syn man förmedlar på hästen. Hur stämmer det med min erfarenhet av hästar, som indirekt är ganska stor. För att en häst tillsammans med oss människor ska må bra och ha ett gott liv krävs det kunskap. Den här faktaboken förefaller vara heltäckande och lär oss hur vi ska ta hand om hästen på bästa sätt utifrån de fyra perspektiv som anges – hästens beteende, utfodring, fysiologi och anatomi.  Vill man läsa mer om vad hästen betyder för människan på ett djupare känslomässigt plan kan man komplettera med annan läsning.

Författare: Bo Furugren, Ingrid Ternrud, Märta North, Margaretha Rundgren

// Katarina

Inga kommentarer: