måndag 17 februari 2014

Mitt lyssna-tips!


Bok: Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden Bild: Bokus
Bild: Bokus
Det är lika bra att jag erkänner det på en gång - jag är ingen van ljudbokslyssnare. Tvärtom har det tagit tid för mig att lära mig att lyssna och uppskatta ljudböcker. Kroppen och knoppen har liksom velat göra läsandet själv. Men nu kan jag! Och när ljudböcker är som den här, som jag just ska tipsa om, då är ljudboksläsandet en ren fröjd!

Igår kväll lyssnade jag färdigt på den sista boken i Jonas Gardells serie Torka aldrig tårar utan handskar.  Det här är bok 3 med titeln Döden, de första delarna heter Kärleken och Sjukdomen.

Det är en fantastisk berättelse, berörande och upprörande. Jag tror inte att innehållet behöver presenteras närmare, det är HIV och AIDS och det handlar om en tid nära oss och om människor i vår närhet. Det är författaren själv som läser texten, med en inlevelse så att det känns som om högläsningen sker i samma rum som jag befinner mig i. Bitvis måste jag stanna upp och bara lyssna, arbetet i köket stannar av helt, vi har en hel del överkokt pasta att skylla Jonas Gardell för i min familj på sistone... Det här var en sådan där bok som man känner: nej, ta inte slut!

Boken finns på mp3 i bibliotekets ljudbokshylla!

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden
Författare: Jonas Gardell

/Matilda

Inga kommentarer: