onsdag 17 december 2014

Julboktips 17 - Frossa i läsning med ditt lilla barn

Du och jag, min skatt : ettåringen (inbunden)Vill tipsa om antologierna 1-åringen, 2-åringen och 3-åringen i serien Du och jag, min skatt. Fantastiska samlingar med små berättelser, rim & ramsor, lekar, sånger och sidor att läsa-och-prata om med ditt barn. Här blandas gamla klassiker med nyskrivet och nyillustrerat material.

I 2-åringen hittar jag till exempel berättelsen Fyra lejon äter middag, som min lillebror hade som Pixibok på 70-talet, nu med nya illustrationer av Maria Nilsson Thore i härliga retrofärger (text: Allan Rune Pettersson). Kära minnen väcks till liv!

Du och jag, min skatt: Tvååringen (inbunden)Maria Nilsson Thore står också för omslag, vinjetter och bilder på för- och eftersättsblad. Bland övriga upphovsmän kan nämnas: Marit Törnqvist, Charlotte Ramel, Lisa Moroni, Gunna Grähs, Jan Lööf, Mati Lepp, Lotta Geffenblad, Ilon Wikland, Stina Wirsén, Lisen Adbåge, Tord Nygren, Sven Nordqvist, Mervi Lindman och många, många fler.

Det är verkligen en bokskatt att ösa ur - som man önskar att alla barn fick vara med om! Och det är ju det vi vill här på biblioteket - att ni ska ösa läsning över och med era barn ;-)

Böckerna finns bland sagosamlingarna på biblioteket.

Du och jag, min skatt: Treåringen (inbunden)Titel: 1-åringen
Titel: 2-åringen
Titel: 3-åringen
I urval av: Annika Lundeberg och Stina Zethraeus

/Matilda
  

Inga kommentarer: