fredag 19 december 2014

Julboktips 19 - Ingen familj är en ö

Ingen familj är en ö : ADHD, föräldraskap och skuld (inbunden)
Bild: Bokus
Det här är mitt allvarligaste julbokstips. Samtidigt kanske den mest nödvändiga bok jag läst i år. Undertiteln "Adhd, föräldraskap och skuld" beskriver tydligt vad det handlar om. Att få ett barn med särskilda behov och redan från allra första stund bli behandlad som avvikande och otillräcklig. Det leder till ett enormt skuldbeläggande av föräldrarna, barnets behov av extra stöd skylls på dålig fostran, för mycket socker eller otrygga relationer.

Det gör ont i mig att läsa om My och hennes familj - så här ska ingen behöva ha det idag i vårt civiliserade, medvetna samhälle. BVC, förskolan, skolan, BUP, samhället - vi - alla sviker och i princip ingen förstår.

Jag känner mig träffad - hur många gånger har inte jag tänkt "åh, om de bara kunde hålla ordning på sitt barn" eller liknande. Egentligen har man ingen aning om hur andra har det. Det är så väldigt lätt att döma. Det här borde vara obligatorisk läsning för alla som kommer i kontakt med barn och familjer.

Boken är välskriven och inbjuder till sträckläsning, jag kunde inte lägga den ifrån mig!

Titel: Ingen familj är en ö - adhd, föräldraskap och skuld
Författare: Anja Wikström

//Matilda

Inga kommentarer: