måndag 26 oktober 2015

Läs om du vågar!

Jag har precis läst ut Färjan av Mats Strandberg, författare till Engelsforstrilogin. Den här är dock i en helt annan genre även om skräckmomenten finns även i Engelsforstrilogin.

FärjanBoken utspelar sig på en finlandsfärja Baltic Charisma och här får man möta alla förväntansfulla människor som ska ut på en 24-timmarskryssning. De flesta ser fram emot all god mat på buffén och att sedan få dansa och ha kul. Det de inte vet är att det finns något ondskefullt på färjan..... Något ingen kunde drömma om i sin vildaste fantasi att det ens finns..... och när de väl blir konfronterade med det som händer har de svårt att ta in vad det är..... vilka blir hjältar och vilka tänker på sig själva i första hand?

Vad jag gillar i boken är att möta alla människor som finns på en färja - både passagerare och personal. Du har kvinnan som söker äventyret. Den avdankade schlagerstjärnan som leder kareokekvällarna. Ordningsvakterna som försöker hålla ordning på det dagliga kaoset. Kapitlen är skriva dels utifrån ett vidare perspektiv och dels genom ögonen på de olika människorna som reser med färjan. Det är en välskriven skräckroman i samma klass som Stephen King och John Ajvide Lindqvist. Jag skulle sträckläst boken om den inte varit så läskig. Det var med skräckblandad förtjusning som jag plockade upp den. Nu när jag läst klart  boken så kommer jag definitivt inte åka färja på ett tag och kanske inte heller åka till Finland - det verkar inte helt säkert att åka dit.....

Men - läs boken om du vill bli riktigt rädd!!

Titel: Färjan
Författare: Mats Strandberg

//Linda

Inga kommentarer: