torsdag 1 juni 2017

Kan ett land försvinna?



Har du någon gång tänkt på att ett land kan försvinna? Själv har jag aldrig funderat över det innan jag läste boken länder som försvunnit. Marken som tillhört ett land som försvunnit och människorna som bor där finns kvar men under nytt styre.  I boken så berättar författaren kort om länder som fanns eller upphörde att vara länder mellan åren 1840 – 1970. Några exempel på länder som försvunnit är Alwar (1771-1949) som låg i närheten av Indien, Boyacá (1863-1903) låg bredvid Colombia och Trieste (1947-1954) som låg bredvid Italien mot forna Jugoslavien. 

Bild: Adlibris
När jag läst denna bok så har jag kommit på mig själv med att tycka det är läskigt att ett land kan upphöra att existera. För mig är länder något som finns där och inte bara försvinner. En anledning till att ett land dock kan ”försvinna” verkar vara att de infogas i ett eller flera större länder. Triste är ett exempel på detta då Italien och Jugoslavien gjorde en uppgörelse om att dela upp Trieste mellan sig. Trieste verkar inte ha haft mycket att säga till om. I och med tidsperioden som boken sträcker sig över så kan där också finnas en del länder som du kanske hört talas om t.ex. Biafra. 

Boken innehåller mindre kartor som visar vad varje land låg någon stans. Boken berättar kort om dess historia samt hur landet upphörde att vara ett land. Författaren verkar ha haft ett stort intresse för frimärken då ett frimärke för varje land också beskrivs samt visas i form av en bild. Man blir snabbt förvånad hur många länder som uppkommit och försvunnit på några hundra år. Har du ett intresse för historia, geografi eller bara är nyfiken på länders uppgång och fall? Då är detta helt klart boken för dig!

Titel: Länder som försvunnit 1840 - 1970
Författare: Bjørn Berge

// Caroline

Inga kommentarer: