måndag 28 oktober 2013

En fråga om historia!

Jourhavande historiker Bild:BokusDick Harrison tar med oss på en tidsresa från Forntiden till 1900-talet i "Jourhavande historiker". Här får vi svar på alla möjliga slags frågor, stort som smått, som avhandlats i Historiebloggen i Svenska Dagbladets internetupplaga. Det är en perfekt bok att bläddra fram och tillbaka i och läsa om intressanta historiska händelser.

Först läser jag om "Det första Vasaloppet" för det undrar jag över hur det gick till egentligen och när jag ändå håller på blir det också "Valet av Gustav Vasa som kung". Därefter hoppar jag framåt i tiden och läser om "Hakkorset" och dess historia. Ett rejält hopp bakåt i tiden och jag hamnar i Forntiden och läser om "Byggdes Egyptens pyramider av slavar?" Bredden av ämnen och det stora tidsspannet ger en härlig känsla att hoppa runt i tiden och bara kunna välja och vraka mellan det som förefaller intressantast för ögonblicket. Jag har förstås inte för avsikt att berätta svaren på någon av de frågor som ställts utan du är välkommen in på biblioteket och låna boken!


// Katarina

Inga kommentarer: