fredag 11 oktober 2013

Vill du veta mer om olika hundraser?

Din hund: hundraser i Sverige Bild: BokusVarje gång jag får en bok om hundraser i min hand slår jag först upp bichon frisé och bichon havanais. Kanske står det något nytt som jag inte visste förut eller så får jag se någon fin bild att sukta lite över. Hemma har jag en av varje sort. De är gott sällskap till varandra för ingen av dem vill vara ensam någon längre stund. Men tillsammans verkar de väldigt nöjda.

Varför skaffa hund är en viktig fråga som man verkligen går på djupet med här, hur viktigt det är att ha klart för sig både sina egna och hundens behov för att kunna trivas tillsammans. Hunden kommer att bli en nära vän många år framöver.

De olika hundraserna är uppdelade på ett trevligt sätt i gårdshundar, gryt- och råtthundar, vakthundar, tempel- och sällskapshundar, där t ex bichonerna hör hemma. Vad är hunden för ett djur är intressant läsning om hur vargen utvecklades till hund. Relationen mellan människa och hund har sett olika ut under olika tider och många nya "arbetsuppgifter" för hundarna har tillkommit. Den viktiga valptiden och all träning det innebär har fått ett eget avsnitt. Hela framställningen genomsyras av kärlek till hundar och mängder av bra tips och råd finns genom hela boken.

Titel: Din hund: hundraser i Sverige: hundens liv
Författare: Agneta Geneborg med fler


// Katarina

Inga kommentarer: