torsdag 10 december 2015

Julbokstips 10 - Mina hjältinnor – eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket

Mina hjältinnor : eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket (inbunden)I Mina hjältinnor får vi möta de kvinnliga huvudpersoner som betytt mest för Samantha Ellis i olika böcker hon läst genom åren. När jag själv har läst böckerna hon skriver om blir det extra intressant. Det ger en annorlunda läsupplevelse då jag både läser och funderar kring Samanthas uppfattning om sina hjältinnor samtidigt som jag begrundar min egen. Lite som att reflektera tillsammans med en vän. Några av de hjältinnor vi möter är Den lilla sjöjungfrun, Anne på Grönkulla, Scarlett O´Hara, Lizzy Bennet och Cathy Earnshaw – flickor och kvinnor dem flesta av oss är mer eller mindre bekanta med!

När vi läser om de berättelser som verkligen betytt något för oss under tidigare perioder i livet så kommer vi att få uppleva igenkännandets glädje men också se dem med nya ögon. Då förstår vi varför just de böckerna eller just de ”personerna” betydde så mycket som dem gjorde.

Författare: Samantha Ellis

Välkommen in och låna på Leksands bibliotek!
//Katarina

Inga kommentarer: