måndag 14 december 2015

Julboktips 14 - Lojalitetens pris - spännande och tankeväckande långnovell

Jag fick med mig ljudboken Lojalitetens pris av Aino Trosell när jag skulle köra bil en längre sträcka. Jag har läst lite av Aino Trosell och tycker om hennes berättarstil. Den här boken som är en långnovell uppfyllde alla kriterier i det som jag tycker om med en bok. Den var spännande, rolig, sorglig och fanns kvar även efter det att boken tagit slut.

Lojalitetens pris
Bild: Adlibris
Lojalitetens pris handlar om Karolin som lever i ett harmoniskt äktenskap när plötsligt en dag döden knackar på dörren. Hennes man omkommer i en tragisk olycka. Karolin har svårt att acceptera den här plötsliga död som drabbat henne. Hon kämpar med sorgen och att se en mening med livet.

Karolin bor granne med Gabriel som hon känt hela sitt liv och som var en ungdomskärlek från förr. De börjar umgås lite och börjar utbyta tjänster med varann. Gabriel hjälper henne med saker i trädgården och Karolin hjälper Gabriel med saker i hemmet. Karolin börjar så smått bli kär i Gabriel och får tilltro till att livet ändå kanske har en mening. Men så dör även Gabriel helt plötslig i en hjärnblödning och Karolin är åter ensam. Hon har dock svårt att släppa honom och vill inte lämna honom ensam trots att han är död. Och det är nu som Karolin utmanar ödet... mer berättar jag inte utan säger bara att läs den här fina berättelsen.

Den handlar om vänskap, kärlek och vad lojalitet är. Den handlar om att man ska ta vara på livet.

Boken finns endast som ljudbok och e-bok.

Titel: Lojalitetens pris
Författare: Aino Trosell

//Linda

Inga kommentarer: